2008. április 12., szombat

Málta 2. nap - Valletta, Projektek beszámolója

Az első munkanap máris kirándulással kezdődött: Meglátogattuk Vallettát, Málta fővárosát, illetve vendéglátóinkat a Máltai Caritast. Délután elmeséltük egymásnak, hogy kivel mi történt az elmúlt időszak alatt, és hogy alakulnak a projektjeink.

Már az első este tudtuk, hogy az 5 napos máltai kalandunk (amiből 3 nap képzési nap és 2 nap az utazási nap) inkább a kirándulásról szól mint a munkáról. Ennek megfelelően már az első munkanapra is jutott egy kirándulás, meglátogattuk Vallettát, az ország fővárosát, illetve vendéglátónkat a Máltai Caritas szervezetet.

Míg Vallettáig mentünk gyakorlatilag a fél országot láthattuk, hiszen Málta csupán 316 négyzetkilométer, légvonalban az ország szélei közötti távolság mintegy 50-60 kilométer. Málta szigete pedig kb 30 kilométer hosszú.

Első állomásunk a Máltai Caritas székhelye, amely a Máltai Püspöki Palotában található. Az igazgató úr tartott egy kiselőadást Málta történelméről, majd bemutatta a Caritas szervezetét: felépítését, programjait. Az előadások után egy szomszédos teremben vendégül láttak minket, hagyományos máltai ételeket, szendvicseket, süteményeket kóstolhattunk meg.

A Caritas tevékenységének megismerése után elindultunk várost nézni Vallettában. Nagyon nagy élmény volt, tényleg érezni lehetett a történelmet az utcákon, épületeken, köveken. A törökök elűzése után a várost 1566. március 28-án alapítota a nagymester Jean de la Valette az öblöt ketté választó félsziget észak-keleti csúcsán. A város rácsszerkezetű, ennek köszönhetően a meleg nyári napokon a szél hűvösen tartja az utcákat. A városfalon belül nagyon sok középkori épület: templomok, paloták, a különböző országbeli lovagok "auberge"-i, amely székház, fogadó, klubház-szerű találkozóhely volt. Kiemelt helyen szerepel a Gerolamo Cassar tervei alapján a XVI század második felében épült Szent János székesegyház, valamint a szintén ebből a korból származó nagymesteri palota. A kasztíliai lovagok XVIII századból származó szállása, az Auberge de Castille jelenleg a miniszterelnök rezidenciája. A különböző országok versenyeztek abban, hogy melyikük tudd díszesebb auberget építeni Máltán, a lovagok szigetén. A lovagok gyakorlatilag a nyugati világ támogatásából éltek, és védték a szigetet.

Délutánra visszaértünk a szállodába, és elkezdődött a szorosabban vett képzési program is. Elsőként egy játék keretén belül elmeséltük, hogy mi is történt velünk (szakmai és magánéletünkben) az elmúlt időszakban. Kis cetlikre írtunk eseményeket, amelyeket időrendbe helyeztünk és meséltünk egymásnak.

Ezután mindannyian leírtuk, hogy a németországban kitalált ötletekkel, megtervezett projektekkel mi történt, majd pedig bemutattuk egymásnak.