2008. május 18., vasárnap

Lengyelország 3. nap - A coaching folyamat lépései

A harmadik nap egy kicsit lazább volt, hosszabb de kevesebb gyakorlattal. Elkezdtük megismerni a csoportsegítési folyamat lépéseit.

Az esti kiértékelő kiscsoportok után minden csoport egy képviselője csatlakozik a trénerekhez és közvetíti a csoportban hallott visszajelzéseket. A trénerek ezután minden reggel a "reggeli hírekben" adnak visszajelzést. Rendszerint nagyon humoros formában. Buzz és Nerijus volt a főszereplő, de sokszor beszállt Eliza és Anna is, a későbbi napokon pedig akár mi is részt vehettünk tudósítóként a híradóban. A híradó végén az időjárásjelentés keretén belül mutatták be a napi programot.










Délelőtt két gyakorlatunk volt. Először különböző területeket gyűjtöttünk, ahol a segítés (coaching) működni szokott. Ilyeneket találtunk, hogy sport, ifjúsági projektek, életvezetés, üzleti tanácsadás, stb. Majd kiscsoportokban egy-egy ilyen területet beszéltünk át, különböző kérdések alapján: a segítő szerepe és funkciója, a segítő és a csoport érintettsége és felelősségei, a segítő célja a folyamatban, a várt végeredmény. A beszélgetés után megosztottuk a többi csoporttal, hogy mire jutottunk.

Ezután próbáltuk ki a csoportsegítés folyamatának első lépését: a csoporttal való ismerkedést. Szerepjátékot játszottunk, volt akik a coach szerepét választották és voltak akik a fiatalokét. Egy első találkozást kellett szimuláljunk, és azokat a dolgokat tapasztalhattuk meg, hogy mire kell figyelni a csoporttal való első találkozáskor, az ismerkedéskor.










Ebéd után újabb két másfél órás gyakorlat következett, amely a csoportsegítési folyamat két másik állomását szimulálta. Az első a motiválásról szólt, ehhez két kihívást kellett csapatként teljesítenünk: egy pohár vizet kellett kötelek segítségével kiemeljünk egy székről; (ja igen: az élet vizét egy tó közepén álló szikláról ;-) ) a második gyakorlatban pedig bekötött szemmel párosan keresgéltünk tárgyakat a fűben, fák között, mindezt úgy, hogy egy harmadik társunk hangokkal irányított minket. A játékok után megbeszéltük azokat a tényezőket amelyek motiváltak vagy lehangoltak a gyakorlat során.










A következő gyakorlat a kapcsolatépítésről-kapcsolatfenntartásról szólt, amely szintén fontos eleme a folyamatnak. A gyakorlat elején lazítással kezdtünk, halk zenénél azon kellett gondolkozzunk, hogy milyen kapcsolataink vannak, melyek azok amelyek jól működnek, milyenek a jól működő kapcsolatok, mitől működnek jól. Ezután egy olyan párral, akivel eddig még keveset beszélgettünk sétálni mentünk a ház körül, és megoszthattuk ezeket a gondolatainkat. A séta után nagycsoportban pedig ezen beszélgetések eseményeit osztottuk meg egymással.

Az esti kiscsoportok után szabad programmal zártunk.

Nincsenek megjegyzések: